Co w numerze?

Hip-hop w szkole

„Dobici i poniżeni” na początku 2022 r.

Jak pracować z dziećmi w młodzieżowym ośrodku wychowawczym?

Artykuł z okładki

Hip-hop w szkole
6-10
Hip-hop w szkole

Hip-hop w szkole

Hip-hop jest obecnie najpopularniejszym gatunkiem muzycznym. Utwory hip-hopowe osiągają setki milionów odtworzeń, są ważnym czynnikiem wpływającym na postawy i poglądy młodych ludzi, wyrażają ich emocje, pokazują problemy. Szkoła powinna nie tylko dostrzegać, ale również wykorzystywać edukacyjnie i wychowawczo to...
Przemysław Kaca

Zaczynamy

„Dobici i poniżeni” na początku 2022 r.
4-5
Zaczynamy

„Dobici i poniżeni” na początku 2022 r.

Rok 2022 zaczął się dla nauczycieli przygnębiająco – nie tylko ze względu na zmęczenie i niepewność związane z kolejną falą pandemii. Również przez otwarte naznaczenie całej grupy zawodowej przez władzę jako wroga.
Juliusz Wasilewski

Hip-hop w szkole

Możliwe działania wychowawcze z wykorzystaniem hip-hopu
11-13
Hip-hop w szkole

Możliwe działania wychowawcze z wykorzystaniem hip-hopu

Praktyczne rady dotyczące hip-hopu
13-14
Hip-hop w szkole

Praktyczne rady dotyczące hip-hopu

Jan Wasilewski

Zagadnienia

Praca nauczyciela bibliotekarza w kl. VII-VIII szkoły podstawowej
16-19
Zagadnienia

Praca nauczyciela bibliotekarza w kl. VII-VIII szkoły podstawowej

W związku z likwidacją gimnazjów i przywróceniem ośmioklasowych szkół podstawowych nauczyciele dotychczas uczący w kl. IV-VI musieli znaleźć sposoby na pracę z młodzieżą w wieku 13-15 lat oraz zmierzyć się z problemami, typu wagary, używki, miłosne rozterki, z którymi do tej pory się nie stykali. Także nauczyciele...
Monika Sochacka
Łódzki Festiwal Bibliotek Szkolnych „Pokochaj czytanie” ma już 20 lat
20-21
Zagadnienia

Łódzki Festiwal Bibliotek Szkolnych „Pokochaj czytanie” ma już 20 lat

Łódzki Festiwal Bibliotek Szkolnych jest największą w regionie łódzkim imprezą czytelniczą adresowaną do czytelników bibliotek różnych typów szkół. Promuje biblioteki szkolne oraz integruje środowisko nauczycieli bibliotekarzy.
Barbara Langner
Książki na kwarantannie
22-24
Zagadnienia

Książki na kwarantannie Funkcjonowanie norweskich bibliotek szkolnych w czasie pandemii

Covid-19 nie ominął także Królestwa Norwegii. Obecne czasy przywodzą na myśl książki z gatunku science fiction i są równie nierealne. Z problemem zapewnienia bezpieczeństwa i ograniczenia zakażeń koronawirusem mierzą się także biblioteki w szkołach.
Magdalena Kałwak

Warsztat pracy

Jak działają platformy edukacyjne?
26-27
Warsztat pracy

Jak działają platformy edukacyjne?

Poruszanie się po platformach e-learningowych nie jest trudne, a zdobyte umiejętności po zakończonym kursie bardzo się przydają i sprawiają wiele satysfakcji.
Monika Sochacka

Czytelnik w bibliotece

Biblioteka szkolna jako siedziba redakcji gazetki szkolnej
28-31
Czytelnik w bibliotece

Biblioteka szkolna jako siedziba redakcji gazetki szkolnej

Gazetka może promować dobre społeczne zachowania i być narzędziem promocji biblioteki i całej szkoły. Jak zorganizować pracę redakcyjną? Czy dać dużą swobodę w wyborze tematów, czy wyznaczyć granicę? Na co trzeba być gotowym w pracy z młodymi redaktorami?
Alicja Lampa
Co czyta IV LO im. Mikołaja Kopernika w Rzeszowie?
32-33
Czytelnik w bibliotece

Co czyta IV LO im. Mikołaja Kopernika w Rzeszowie? – projekt badający czytelnictwo i zachęcający do czerpania przyjemności z czytania

Propozycja projektu, który miał być zrealizowany w czasie „zwyczajnej” nauki, jednak ze względu na ograniczenia związane z pandemią przeprowadzony został online.
Justyna Pokrywka, Alicja Olszowy-Kata
Książka też jest kobietą
36-37
Czytelnik w bibliotece

Książka też jest kobietą

Czas trwania: 45 minut. Cele ogólne: rozwijanie zainteresowań postacią kobiety w literaturze; przypomnienie utworów polskich i zagranicznych pisarzy; rozbudzenie potrzeby czytania książek. Cele szczegółowe:Uczeń: zna bohaterki lektur ze szkoły podstawowej i ponadpodstawowej; wie, jakie utwory napisały...
Izabela Stefańska
Biblio(eko)teka
38-39
Czytelnik w bibliotece

Biblio(eko)teka

Góry plastiku, topnienie lodowców, zmiany klimatyczne dotykają nas, ludzi na całym świecie. Czy można te tematy poruszać na zajęciach czytelniczych w bibliotece? Zwrócić na nie uwagę młodego czytelnika? Oczywiście! Na wszystko jest sposób i rada. Potrzebne są chęci, zaangażowanie i… nuta kreatywności.
Monika Pranczke
Test ze znajomości powieści C.S. Lewisa z cyklu Opowieści z Narnii
40
Czytelnik w bibliotece

Test ze znajomości powieści C.S. Lewisa z cyklu Opowieści z Narnii – Lew, czarownica i stara szafa

Paweł Jezierski
Mapa bibliotecznych inicjatyw
42-43
Czytelnik w bibliotece

Mapa bibliotecznych inicjatyw

Comiesięczny przegląd najciekawszych inicjatyw bibliotek szkolnych z ostatnich miesięcy.
Agnieszka Goliasz

Pomysły

Miau! Inspiracja na Dzień Kota
37
Pomysły

Miau! Inspiracja na Dzień Kota

Lutowy Dzień Kota może stać się wyśmienitą okazją do rozbudzenia u dzieci kreatywności. Ubiegłej zimy w czasie różnych ograniczeń mogliśmy puścić wodze fantazji, świetnie się przy tym bawiąc.
Hanna Russek, Anita Szostak

Scenariusze

Kłopoty Nowego Roku
44-45
Scenariusze

Kłopoty Nowego Roku – scenariusz przedstawienia wielkanocnego

Na scenie mały stolik, na nim książka, obok fotel z poduszką. Obok sceny stoją dwa stojaki na mapy, między nimi sznurek (zamiast tego może być suszarka na pranie). Rekwizyty: napis „Mieszkanie Nowego Roku” i napis „Kwiaciarnia”; gałązki bazi, brzozy, bukszpanu; zielone wstążeczki, wiklinowy koszyk,...
Ewa Sobczyńska

Przegląd książek

Bezpieczne książki
46-47
Przegląd książek

Bezpieczne książki 8 propozycji

Temat bezpieczeństwa bądź jego braku często pojawia się w rozmowach o książkach. Z jednej strony młodzież lubi czytać o niebezpiecznych przygodach, z drugiej nauczyciele lubią polecać książki dające poczucie swoistego bezpieczeństwa emocjonalnego – prezentujące świat bez przemocy, negatywnych emocji i...
Aleksandra Sobańska