Biblioteka w Szkole 03/2019

Biblioteka: rezerwat ciszy?

18,00 zł | 60 stron

Produkt niedostępny

Dodatek Planszówki w Szkole jest dostępny w naszym sklepie

Zamawiam dodatek
Prenumerata

Co w numerze?

Ankieta czytelnicza, spotkanie autorskie, konkurs

Opieka na wycieczce a zastępstwa

Dodatek: Planszówki w Szkole

Artykuł z okładki

Biblioteka – rezerwat ciszy?
8-11
Warsztat pracy

Biblioteka – rezerwat ciszy?

Pogłębiona refleksja na temat miejsca ciszy w bibliotece szkolnej. Dlaczego warto zadbać o to, by uczynić ją szkolnym rezerwatem ciszy, i jak to osiągnąć bez uciekania się do środków przymusu? Autorka podaje sprawdzone przykłady działań, m.in. z odwołaniem do zakładu Janusza Korczaka.
Anna Haman

Warsztat pracy

4-6
Warsztat pracy

Inspiracja czytelnictwa w bibliotece szkolnej – wybrane działania

Praktyczne omówienie trzech najpopularniejszych form wspierania czytelnictwa przez bibliotekę szkolną: ankiety czytelniczej, spotkania autorskiego i konkursu (między)szkolnego z perspektywy organizacji pracy.
Danuta Majkusiak

Prawo w szkole

Prawnik odpowiada
12
Prawo w szkole

Prawnik odpowiada

Odpowiedzi prawnika na wybrane pytania czytelników: Opieka na wycieczce a zastępstwa; Elektroniczne księgi inwentarzowe.
Dariusz Skrzyński

Czytelnik w bibliotece

14-15
Czytelnik w bibliotece

Liczy się tylko zewnętrzność? Scenariusz zajęć z elementami biblioterapii

Scenariusz lekcji bibliotecznej dla kals VII-VIII szkoły podstawowej z elementami biblioterapii na podstawie książki Kaśka Podrywaczka Marty Fox. Celem jest m.in. wzmocnienie poczucia własnej wartości i uświadomienie, że wygląd nie jest najważniejszy.
Monika Simonjetz
Libros legamus – czytajmy książki!
16-18
Czytelnik w bibliotece

Libros legamus – czytajmy książki! Szkolny konkurs łacińskich sentencji o książce

Propozycja konkursu popularyzującego łacinę i sprawdzającego znajomość wybranych łacińskich sentencji odnoszących się – oczywiście – do książek.
Dorota Żuchowska
Pierzasta wiosna z papieru
19-21
Czytelnik w bibliotece

Pierzasta wiosna z papieru – wiosenno-świąteczne inspiracje plastyczne

Propozycja zajęć plastycznych rozwijających kreatywność i zdolności manualne poprzez tworzenie kompozycji z papierowych piór. Artykuł zawiera instrukcję samodzielnego wykonania i garść inspirujących pomysłów.
Anna Bielecka-Sternik, Ewelina Walczyk, Weronika Bielska
Dziecięca Akademia Czytania Bajek
22-27
Czytelnik w bibliotece

Dziecięca Akademia Czytania Bajek – projekt edukacyjny dla najmłodszych

Prezentacja Dziecięcej Akademii Czytania Bajek – autorskiego projektu edukacyjnego dla najmłodszych realizowanych już po raz ósmy. Autorka dzieli się praktycznymi poradami, doświadczeniem i pomysłami na organizację cyklu angażujących zajęć.
Grażyna Ruta-Balińska
Książka dotykowa
28-29
Czytelnik w bibliotece

Książka dotykowa wykonana w bibliotece szkolnej

Własnoręczne wykonanie prawdziwej książki dotykowej to duże wyzwanie, które warto podjąć ze względu na wszechstronne korzyści: oprócz wartościowej lektury sama praca integruje i uwrażliwia na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Autorka dzieli się refleksjami z projektu, w wyniku którego licealiści stworzyli...
Beata Wróblewska
30
Czytelnik w bibliotece

Lektury i mity na zastępstwie doraźnym w bibliotece

Propozycja konkursu z wiedzy mitologicznej i lekturowej do zrealizowania np. na zastępstwie w doraźnym. W formie kilku zadań (przyporządkowywanie, uzupełnianie luk) sprawdza znajomość mitów, bajek i powieści dla młodzieży.
Katarzyna John

Scenariusze

Balladyna trochę inaczej
31-33
Scenariusze

Balladyna trochę inaczej Scenariusz na motywach dramatu Juliusza Słowackiego

Balladyna bywa najczęściej omawiana jako typowy przykład dramatu romantycznego. Uniwersalna historia rywalizacji dwóch sióstr świetnie poddaje się jednak współczesnym interpretacjom. Humorystyczna propozycja, w której każdy znajdzie coś dla siebie.
Ewa Sobczyńska

Przegląd książek

Przegląd książek
34-35
Przegląd książek

Przegląd książek

Przegląd nowości wydawniczych, polecanych do uzupełnienia księgozbioru biblioteki szkolnej. Dział redaguje BERNADETA LISTWOŃ, autorka bloga o książkach dla dzieci i młodzieży „Półeczka z książkami”.
Bernadeta Listwoń

Dodatek:
Planszówki w Szkole 03/2019

Na planszówki do nowoczesnej biblioteki szkolnej
2-4
Biblioteka gier od podstaw

Na planszówki do nowoczesnej biblioteki szkolnej

Szerokie omówienie problematyki związanej z obecnością gier planszowych w nowoczesnej szkole. Planszówki stały się obecnie istotnym elementem procesów edukacyjnych i wychowawczych. Jakie są ich zalety?
Anna Podemska-Kałuża
Planszowi gracze XXI wieku
5-7
Biblioteka gier od podstaw

Planszowi gracze XXI wieku

Wprowadzenie do tematyki gier planszowych w bibliotece oczami bibliotekarki. Co wybrać i czym się kierować? Garść propozycji i refleksji.
Gabriela Bonk
Biblioteka gier planszowych od podstaw
8-11
Biblioteka gier od podstaw

Biblioteka gier planszowych od podstaw

W czasach gdy co roku w Polsce wydawanych jest kilkaset nowych gier, przed zakupami warto ustalić kilka podstawowych kryteriów. Jakich? Przejrzysty przegląd najważniejszych kryteriów i 15 propozycji polecanych gier z komentarzem.
Sławek Wiechowski
Klub gier planszowych krok po kroku
12-13
Planszówki w praktyce

Klub gier planszowych krok po kroku

Cykliczne spotkania klubu gier planszowych mogą być atrakcyjnym sposobem na przyciągnięcie uczniów do biblioteki szkolnej. Jak zorganizować takie przedsięwzięcie krok po kroku? Praktyczne porady na przykładzie klubu „Pionkolandia”, jednego z największych w Polsce.
Sławek Wiechowski
Kącik gier w małej bibliotece
16
Planszówki w praktyce

Kącik gier w małej bibliotece

Prezentacja działań kącika gier planszowych w bibliotece. Inicjatywa powstała z potrzeby chwili i przerodziła się w szkolny klub gier planszowych wspierany przez wydawnictwa m.in. w organizacji turniejów.
Maria Jonak, Anna Drygas
Czas spędzony przy planszy nie jest stracony
17-18
Planszówki w praktyce

Czas spędzony przy planszy nie jest stracony

Artykuł prezentuje doświadczenia biblioteki szkolnej i praktyczne wskazówki, czym się kierować przy wyborze gier i jak pozyskiwać finansowanie.
Anna Pasterak
Projektowanie gier planszowych
19-20
Planszówki w praktyce

Projektowanie gier planszowych – ciekawe spotkanie z lekturą

Wspólne projektowanie gry na podstawie lubianej przez młodzież powieści to świetny pomysł na wykorzystanie emocji i zaangażowania towarzyszących zabawie do promocji czytelnictwa. Praktyczne porady na podstawie zajęć, podczas których powstały gry oparte na cyklu Ricka Riordana o Percym Jacksonie.
Aneta Choroszy, Joanna Jędra
Od szkolnego koła do turnieju gier
21-23
Planszówki w praktyce

Od szkolnego koła do turnieju gier

Opis doświadczeń biblioteki szkolnej, w której cyklicznie organizowane są duże turnieje gier. Artykuł krok po kroku podpowiada, jak stworzyć bazę planszówek, rozpocząć współpracę z wydawnictwami i zorganizować turniej we własnej szkole.
Adrian Kopp
Kultura przy planszy
24
Planszówki w praktyce

Kultura przy planszy

Praktyczny regulamin określający zasady fair play i poszanowania planszówek w bibliotece.
Marcin Martyniuk