Biblioteka w Szkole 04/2017

Skontrum

14,00 zł | 48 stron

Produkt niedostępny

Prenumerata

Co w numerze?

Tematy z okładki:

  • Skontrum. Przebieg, procedury, praktyczne rady
  • STOP likwidacji bibliotek – Znowu protestujemy!
  • Rok rzeki Wisły – scenariusz

Gratis:

  • Plakat Biblioteka!

Zagadnienia

Biblioteki szkolne znów są zagrożone
5
Zagadnienia

Biblioteki szkolne znów są zagrożone Protestujemy i proponujemy konkretne działania

Komentarz na temat niepokojącej bieżącej debaty wokół reformy edukacji i projektowanego w zreformowanym systemie oświaty miejsca biblioteki szkolnej.
Juliusz Wasilewski
6-7
Zagadnienia

Partnerstwo bibliotek publicznych i szkolnych Z doświadczeń realizacji pilotażowego programu zakupu nowości do bibliotek publicznych w partnerstwie ze szkolnymi – Priorytet 2/2014

Prezentacja doświadczeń realizacji pilotażowego programu zakupu nowości do bibliotek publicznych w partnerstwie ze szkolnymi w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa Priorytet 2 – „Zakup nowości wydawniczych do bibliotek publicznych zgodnie z potrzebami partnerskich bibliotek szkolnych”.
Grażyna Walczewska-Klimczak
7-8
Zagadnienia

Lektury obowiązkowe (i nie tylko)

Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej została w lutym podpisana i będzie obowiązywała od września 2017 r. Poniżej wykaz lektur.

Warsztat pracy

Skontrum. Przebieg, procedury, praktyczne rady
10-15
Warsztat pracy

Skontrum. Przebieg, procedury, praktyczne rady

Obszerne omówienie zagadnienia skontrum w bibliotece szkolnej. Skontrum to kontrola wszystkich zarejestrowanych zbiorów biblioteki w zakresie księgowym i finansowym, zwykle połączona z selekcją zbiorów. Jak przeprowadzić je sprawnie i w zgodzie z regulaminem?
Danuta Majkusiak

Prawo w szkole

Majątek likwidowanego gimnazjum
16-17
Prawo w szkole

Majątek likwidowanego gimnazjum

Wygaszanie gimnazjów wiąże się z obowiązkiem określenia sposobu postępowania z ich majątkiem. To organ prowadzący powinien zadecydować, co stanie się z majątkiem, w tym księgozbiorem likwidowanego lub przekształcanego gimnazjum.
Dariusz Skrzyński
Prawnik odpowiada
18-19
Prawo w szkole

Prawnik odpowiada

Dariusz Skrzyński

Czytelnik w bibliotece

Jak czytać?
20-22
Czytelnik w bibliotece

Jak czytać? Wielkie święto książki w prostych krokach

Sprawozdanie i jednocześnie propozycja działań w ramach akcji czytelniczej „Jak nie czytam, jak czytam” przeprowadzonej z wielkim rozmachem w małej szkole. Wystarczy kilka prostych pomysłów i zaangażowanie uczniów.
Barbara Sokołowska
Jak czytali i… fotografowali!
23-25
Czytelnik w bibliotece

Jak czytali i… fotografowali!

Prezentacja przebiegu ogólnopolskiej akcji czytelniczej „Jak nie czytam, jak czytam” w szkole, która zwyciężyła w pierwszej edycji akcji w konkursie na najlepszą fotografię. Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych w Tarnowie dzieli się swoim doświadczeniem i refleksjami.
Renata Chlupka
Rozmawiajmy o uchodźcach
26
Czytelnik w bibliotece

Rozmawiajmy o uchodźcach

Propozycja cyklu zajęć na temat kryzysu migracyjnego i uchodźstwa do przeprowadzenia w bibliotece szkolnej. Artykuł zawiera bibliografię reportaży, po które warto sięgnąć, oraz przykładowe problemy do poruszenia w rozmowie z młodzieżą.
Monika Rowińska
28-29
Czytelnik w bibliotece

Uczniowski zespół redakcyjny w bibliotece szkolnej

Przykład pracy z licealistami, którzy tworzą wartościowe gazetki informacyjne oraz redagują bibliotecznego bloga.
Elżbieta Kasprzyszak
29
Czytelnik w bibliotece

Dobrze i źle Konkurs frazeologiczny

Konkurs frazeologiczny w formie 26 pytań sprawdzający znajomość związków frazeologicznych odnoszących się do opozycji dobra i zła.
Janina Witek
30-31
Czytelnik w bibliotece

Poznajemy twórczość Boba Dylana Lekcje biblioteczne

Scenariusz interdyscyplinarnych lekcji bibliotecznych poświęconych twórczości Boba Dylana i poezji śpiewanej. Łączą w sobie elementy edukacji polonistycznej, muzyki, matematyki i języka angielskiego.
Małgorzata Misiurka
Mole książkowe nocą
34-35
Czytelnik w bibliotece

Mole książkowe nocą

Propozycja spotkania w bibliotece szkolnej, zorganizowanego we współpracy z nauczycielami i rodzicami uczniów. Pełna atrakcji noc była nagrodą dla aktywnych czytelników – teraz kolejni uczniowie starają się, żeby zasłużyć na takie zaproszenie.
Justyna Tomasik
Spotkanie autorskie w plenerze
36-37
Czytelnik w bibliotece

Spotkanie autorskie w plenerze

Omówienie przebiegu współpracy biblioteki szkolnej z wydawnictwem literackim, którego zwieńczeniem była organizacja spotkania autorskiego w plenerze.
Danuta Twerd, Anna Margas

Scenariusze

39-41
Scenariusze

Legenda o powstaniu Wisły

Scenariusz przedstawienia o najdłuższej polskiej rzece, historii jej powstania i etymologii nazwy. Rzecz dzieje się na wycieczce krajoznawczej, w konwencji podania ludowego snutego przez przewodnika grupie uczniów. Sceny z legendy ożywają i stają się osobnymi elementami przedstawienia.
Agnieszka Stawowska
Na tropie Agaty Ch.
43-45
Scenariusze

Na tropie Agaty Ch. Scenariusz programu

Scenariusz widowiska poświęconego Agacie Christie. W formie wywiadu z królową kryminałów przybliża postać Christie, jej warsztat pisarski i poglądy na literaturę.
Bogumiła Pińczuk

Przegląd książek

Przegląd książek
46-47
Przegląd książek

Przegląd książek

Przegląd nowości wydawniczych, polecanych do uzupełnienia księgozbioru biblioteki szkolnej. Dział redaguje BERNADETA LISTWOŃ, autorka bloga o książkach dla dzieci i młodzieży „Półeczka z książkami”.
Bernadeta Listwoń