Co w numerze?

Biblioterapia w szkole

14 scenariuszy biblioterapeutycznych

Podręczniki, ćwiczenia – rozliczenia

Zagadnienia

Zmiany w budżecie NPRCz  na 2020 r.
6
Zagadnienia

Zmiany w budżecie NPRCz na 2020 r.

O 13,5 mln zł zmniejszono budżet Priorytetu 3 NPRCz na 2020 r. Pieniądze te zostaną przeznaczone na zwiększenie oferty dostępnych online zasobów bibliotecznych (także dla wyższych uczelni). Wykonawcą nowego zadania została Biblioteka Narodowa.
Juliusz Wasilewski

Warsztat pracy

Podręczniki, ćwiczenia oraz ich rozliczenie na początku i na końcu roku szkolnego
10-14
Warsztat pracy

Podręczniki, ćwiczenia oraz ich rozliczenie na początku i na końcu roku szkolnego

Jak usprawnić pracę z podręcznikami (i nie tylko) w bibliotece szkolnej w nowych warunkach? Warto o tym pomyśleć już teraz, póki pamiętamy sierpniowo-wrześniową ewidencję, ale też niedawne rozliczenia wszystkich czytelników na zakończenie roku. Przedstawiamy trochę inspiracji na ten temat.
Danuta Majkusiak
Doświadczenia z pracy biblioteki szkolnej podczas zdalnej edukacji
15-17
Warsztat pracy

Doświadczenia z pracy biblioteki szkolnej podczas zdalnej edukacji

Wciąż nie ma pewności, czy tradycyjne, stacjonarne formy nauczania powróciły do szkół na stałe. Zresztą już we wrześniu lokalne ogniska zakażeń wirusem COVID-19 dezorganizowały pracę pojedynczych szkół. Wprowadzane było nauczanie hybrydowe lub zdalne.
Teresa Prokowska

Biblioterapia w szkole

Metafora literacka jako stymulator rozwoju inteligencji emocjonalnej ucznia
18-19
Biblioterapia w szkole

Metafora literacka jako stymulator rozwoju inteligencji emocjonalnej ucznia

Literatura bywa oknem do ludzkich serc i ich emocji, intensywnie dotyka tożsamości człowieka, skłaniając go do przemyśleń i zadumy. Uczy pamiętania o potrzebach i obecności innych, wpływa na kondycję emocjonalną, przypomina właściwą hierarchię ważności. Wykorzystanie tekstów literackich do projektowania zajęć o...
Wanda Matras-Mastalerz
Inny nie znaczy gorszy
20-21
Biblioterapia w szkole

Inny nie znaczy gorszy

Scenariusz biblioterapeutyczny dla uczniów w wieku 6-7 lat poświęcony tolerancji i akceptacji.
Joanna Szymczak-Ryczel
Mam tę (super)moc!
22-23
Biblioterapia w szkole

Mam tę (super)moc!

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów klas I-III poświęcony samoakceptacji, poznania swoich mocnych stron, budowania wiary w siebie i wzmacniania poczucia wartości.
Gabriela Wiktorczyk
Przyjaźń  największym prezentem
24-25
Biblioterapia w szkole

Przyjaźń największym prezentem

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów w wieku 8-9 lat poświęcony koleżeństwu i przyjaźni.
Agata Krajewska
Słoiczek pełen strachu
26-27
Biblioterapia w szkole

Słoiczek pełen strachu

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów w wieku 7-8 lat poświęconych emocjom, lękom i wyrażaniu emocji.
Joanna Szymczak-Ryczel
Najlepsza zupa na świecie
28-29
Biblioterapia w szkole

Najlepsza zupa na świecie

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów w wieku 7-10 lat poświęconych wzamacnianiu poczucia własnej wartości, przyjaźni i empatii.
Urszula Zybura-Zadworna
Wycieczka w nieznane…
30-31
Biblioterapia w szkole

Wycieczka w nieznane… – rozmowa o śmierci ojca i stracie na podstawie książki Barbary Kosmowskiej „Dziewczynka z parku”

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów w wieku 8-10 lat poświęconych oswajaniu lęku przed śmiercią, utraty bliskiej osoby i przechodzenia okresu żałoby.
Monika Barriga
Niepełnosprawność – czy naprawdę tak wiele nas różni?
32-34
Biblioterapia w szkole

Niepełnosprawność – czy naprawdę tak wiele nas różni? Scenariusz zajęć warsztatowych z elementami biblioterapii

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów w wieku 9-10 lat poświęconych przełamywaniu uprzedzeń i lęku w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi.
Iwona Czesiul-Budkowska
Być jak skała
35-37
Biblioterapia w szkole

Być jak skała – czyli o tym, jak polubić siebie i oswoić lęk przed zmianą

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów w wieku 8-9 lat poświęconych wyrażaniu emocji, wyrażaniu i oswajaniu lęku.
Justyna Tumiłowicz
(Nie)spodziewany gość
38-39
Biblioterapia w szkole

(Nie)spodziewany gość – czyli ze smutkiem też mi do twarzy

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów w wieku 9-13 lat poświęconych samopoznaniu, werbalizowaniu emocji i radzeniu sobie z emocjami.
Jolanta Molenda-Bieniecka
40-43
Biblioterapia w szkole

Pozytywny wizerunek ucznia z dysleksją Scenariusz zajęć z elementami biblioterapii

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów w wieku 10-14 lat poświęconych poczuciu własnej wartości, budowaniu pewności siebie i radzeniu sobie z uczuciem osamotnienia.
Mirosława Wójtowicz
Dzień wdzięczności
44-45
Biblioterapia w szkole

Dzień wdzięczności

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów w wieku 12-14 lat poświęconych wyrażaniu wdzięczności i budowaniu poczucia własnej wartości.
Urszula Zybura-Zadworna
„Kasa, kasa, kasa!”
46-47
Biblioterapia w szkole

„Kasa, kasa, kasa!” – czyli o gospodarce finansowej nastolatków

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów w wieku 13-15 lat poświęconych finansom młodzieży.
Lidia Ippoldt
Czemu oni boją się życia?
48-50
Biblioterapia w szkole

Czemu oni boją się życia?

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla uczniów w wieku 16-19 lat poświęconych depresji.
Lidia Ippoldt, Roksana Kociołek-Kaszyńska
Nigdy nie wkładaj serca do gipsu!
51-53
Biblioterapia w szkole

Nigdy nie wkładaj serca do gipsu!

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla młodzieży i dorosłych poświęconych potrzebom emocjonalnym, wyrażaniu emocji i empatii.
Roksana Kociołek-Kaszyńska

Czytelnik w bibliotece

54-55
Czytelnik w bibliotece

Uważaj, jakie składasz obietnice… – scenariusz zajęć bibliotecznych dla młodzieży z wykorzystaniem prezentacji komputerowej

Scenariusz zajęć biblioterapeutycznych dla młoczieży poświęconych spełnianiu marzeń.
Adrianna Sadowska
Czytelniczki-Domowniczki
56-57
Czytelnik w bibliotece

Czytelniczki-Domowniczki – pomysł na innowację edukacyjną

Jak rozbudzić w uczniach klas młodszych motywację do czytania? Dzieci nie lubią zrzędliwego moralizowania i pouczeń, więc zadaniem nauczyciela jest zaproponowanie ciekawych rozwiązań, aby czytanie książek, obcowanie z literaturą stawało się źródłem radości, zabawy i przyjemnością.
Beata Basmann

Krótko

57
Krótko

Zasada Pollyanny (The Pollyanna Principle)

W terminologii medycznej istnieje przypadłość zwana „zasadą Pollyanny”. Czym się charakteryzuje i jakie są jej objawy?
Małgorzata Bzibziak

Przegląd książek

Przegląd książek
58-59
Przegląd książek

Przegląd książek

Propozycje książkowe Bernadety Listwoń, autorki bloga o książkach dla dzieci i młodzieży „Półeczka z książkami” (poleczkazksiazkami.wordpress.com).
Bernadeta Listwoń